Сьогодні в умовах освітньої
євроінтеграціїє очевидним,
що від особистісного потенціалу
педагога, високого рівня його професійної компетентності, наявності розвинених
професійних здібностей, залежить вирішення наявних проблем навчання та
виховання підростаючих поколінь відповідно до нових освітніх парадигм.
Науково-дослідна
лабораторія педагогічної компетентності була створена на базі Інституту
соціальної та мистецької освіти Уманського державного педагогічного університету
імені Павла Тичиниу у зв’язку із підвищеною зацікавленістю освітньої
громадськості, особливо працівників освіти, студентської молоді до проблем
формування професійних компетенцій майбутніх педагогів та розвитку педагогічної
компетентності викладачів вищої школи в умовах університету (наказ № 01 о/д від
02.01.2009 року).
Метою створення і діяльності науково-дослідної
лабораторіїпедагогічної компетентності є:
·проведення
ґрунтовних досліджень з окресленоїпроблеми, забезпечення працівників освіти сучасною актуальною науковою
інформацією, дидактичними матеріалами;
·організація
науково-практичних конференцій, семінарів, дискусій, діалогів, тренінгів для
обміну досвідом викладачів закладів вищої освіти, розвитку у них умінь
організації педагогічної взаємодії та навиків формування психологічного
сприятливого освітнього середовища на засадах педагогіки співробітництва та
нових освітніх парадигм;
·координація
наукової діяльності студентів, здобувачів, аспірантів, докторантів, обмін
результатами дослідницької роботи зі спорідненими навчальними і науковими
установами, а також залучення провідних фахівців для забезпечення наукового
керівництва.
У лабораторії педагогічної компетентності дослідження
здійснюються висококваліфікованим професорсько-викладацьким колективом кафедр загальної
педагогіки та педагогіки вищої школи, кафедри психології та кафедри виховних
технологій та педагогічної творчості. До проведення наукових досліджень
долучаються найкращі науково-педагогічні кадри університету, які займаються окресленою
тематикою. 82 % членів лабораторії мають вчені ступені і звання.
З січня 2009 року підписано та реалізуються основні
завдання угод про творчу співпрацю між науково-дослідною
лабораторією педагогічної компетентності Уманського державного педагогічного
університету імені Павла Тичини та кафедрою педагогічної творчості
Національного педагогічного університетуту імені М.П. Драгоманова, кафедрою
методик початкового навчання Кіровоградського державного педагогічного
університетуту імені Володимира Винниченка та
загальноосвітніми школами Черкаської
області.
Впродовж періоду діяльності лабораторії її членами
проведено Міжвузівський науково-методичнй семінар «Використання європейського
досвіду організації навчального процесу у вищих навчальних закладах України»
(грудень 2008 р.), Навчально-методичний семінар-тренінг для викладачів
економічного факультету нашого університету «Інтерактивні методи навчання у
вищій школі та їх використання в процесі викладання економічних дисциплін»
(лютий 2009 р.).
В березні 2009 року було проведено для викладачів
Уманського державного аграрного університету семінар-тренінг на тему
«Використання інтерактивних технологій навчання у процесі викладання
економічних та гуманітарних дисциплін», а також на районному
семінару-практикуму заступників директорів з навчально-виховної роботи, який
відбувся на базі загальноосвітньою школою
І-ІІІ ступенів № 1 смт Маньківка,
проведено тренінг «Педагогічні ситуації в контексті міжособистісного спілкування
педагогічних працівників».
Керівником лабораторії створено сайт «Педагогіка
це твоє!» (http://www.zag-pedagogika.at.ua),
на якому користувачі всесвітньої мережі можу ознайомитись з основними
науковими результатами діяльності членів
лабораторії та запланованими заходами, а також долучитись до обговорення та
перегляду фото-звітів про проведенні наукові, методичні та навчальні семінари,
диспути, тренінги.
21 травня 2009 року членами
лабораторії був проведений навчально-методичний семінар «Проблеми та
шляхи адаптації випускника педагогічного вузу у школі» (для
студентів-випускників), до проведення якого було долучено провідних вчителів
шкіл та голів метод об’єднань молодих викладачів міста та області.
На даний час завершена наукова розробка проблеми формування і розвитку
етики викладача вищої школи, результатом якої став проект «Етичного кодексу
викладача вищого навчального закладу». Презентація проекту відбулася 22 жовтня
2009 року на Міжвузівському науково - методичному семінарі «Психолого-педагогічні
аспекти формування і розвитку етики викладача вищої школи».
Сьогодні членами лабораторії
ведеться підготовка до Другої Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сучасні
технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів», яка
відбудеться 13–14 листопада 2009 року на базі Уманського державного
педагогічного університету імені Павла Тичини. За матеріалами
конференції планується підготовка та видання збірника наукових
праць лабораторії педагогічної компетентності «Проблеми підготовки сучасного
вчителя: наступність і перспективність в організації підготовки майбутніх
учителів».
Тож за час свого існування науково-дослідна лабораторія педагогічної
компетентності зуміла зробити не мало важливих справ спрямованих на розвиток
педагогічної компетентності викладачів вищої школи. Маємо надію, що подальша діяльність
лабораторії сприятиме активній науково-пошуковій роботі з дослідження проблем
формування професійних компетенцій майбутніх педагогів і розвитку педагогічної
компетентності викладачів вищої школи та реалізуватиме цей процес в умовах
університету.
Завідувач
науково-дослідної лабораторії педагогічної компетентності к.п.н., доцент Ярошинська О.О.