Мистецтво критики як складова технології розвитку педагогічної майстерності менеджерів освітніх закладів
Сьогодні
для успішного управління колективом керівники освітніх закладів використовують
різні форми управлінської діяльності. Фахівці відносять до управлінської комунікації:
бесіди, наради, ділову полеміку, презентації, ярмарки, виставки, переговори,
ділову кореспонденція [4, с. 24].
Найпоширенішими формами
ділового спілкування менеджера освіти з колективом і окремими вчителями -
ділова бесіда і ділова нарада. Прикладом таких управлінських комунікацій можуть
служити співбесіди при прийомі на роботу, бесіди при звільненні й одержанні
завдання, критика за недогляд, обговорення звіту про виконану роботу та ін.
Об’єктом нашого дослідження є бесіда та
нарада у зв'язку з критикою за погану роботу, оскільки проведення саме цього
різновиду ділового спілкування найчастіше призводить до погіршення
психологічного клімату у педагогічному колективі.
Доречно згадати думку Д.
Карнегі, що «критика – це іскра в пороховій бочці це іскра в гордості» [3, с. 189]. Вона боляче ранить самолюбство,
вибиває людину з колії. Критика належить до числа конфліктогенів, що можуть
призвести до конфлікту у випадкуякщо:
не вислуховуються пояснення; розмовляють
на підвищених тонах; критикують не
вчинок, а людину; обвинувачення висловлюють при свідках.
Щоб уникнути цих негативних моментів менеджер
освітнього закладу, повинен дотримуватися такихпорад психологів: - Насамперед вислухайте пояснення. - Зберігайте рівний тон. - Перш ніж критикувати,
знайдіть, за що похвалити. - Критикуйте
вчинок, а не людину. - Не шукайте «козлів відпущення». - Шукайте разом рішення, а не обвинувачуйте. - Не
критикуйте привселюдно. - Зробіть умови
капітуляції не принизливими, а почесними [1, с.129 ].
Сучасний керівник має знати,
що заохоченням можна досягнути значно більшого, ніж осудом, тому
використовувати сулу критики, можна лише тоді, коли не подіяли інші засоби
впливу. Вразі необхідності проведення бесіди-критики він повинен пам’ятати, що
існують різні форми крити і використовувати їх відповідно до ситуації. Так В.А.Співак
виділяє такі форми критики: Підбадьорлива критика: 1. «Нічого, зробите краще, а
поки що не вийшло».2. Критика -
докір: «Ну що ж Ви! Я так на вас розраховував!». 3. Критика - надія:
«Сподіваюся, наступного разу Ви зробите це краще!». 4.Критика - аналогія: «Коли я був молодим
фахівцем, за подібну помилку.. ». 5. Критика-похвала: «Робота зроблена добре,
але не для цього випадку». 6. Безособова критика: «У нашому колективі є
працівники, які не справляються зі своїми обов'язками». 7. Критика-подив:
«Як?! Невже Ви ще не зробили цю роботу?». 8. Критика - іронія: «Робили, робили
і... зробили. Як тепер в очі начальству дивитися будемо?». 9.
Критика-попередження: «Якщо ви ще раз допустите подібне, нарікайте на себе!». 10.
Конструктивна критика: «Робота виконана невірно. Що конкретно збираєтеся
зробити?» та інші форми[4, с. 30].
Для ефективності проведення
даної бесіди ми виділити основні умови застосування критики:
• якщо підлеглий поважає
керівника, він стерпить критику, а своє невдоволення менеджер зорієнтує на вчинок;
• керівник повинен враховувати
індивідуальні особливості підлеглого;
• якщо підлеглий ставиться до
керівника недоброзичливо, потрібно поєднати критику з позитивною оцінкою певних
рис підлеглого ( ініціативності і т. п.,можна використати прийом «Бутерброда»);
• форми критики колег і тим
більше начальства потрібно ретельно відбирати.
Проте сьогодні в
управлінській комунікації менеджери навчальних закладів все частіше схильні
критикувати роботу своїх підлеглих і у присутності колег. Нерідко на
педагогічних нарадах під вістрям критики опиняється ледь не половина складу
вчителів – навіть ті, хто впершеу чомусь
помилився [2, с. 71]. Тому ми вважали за необхідне виділити особливі вимоги до
публічної критики:
• вона повинна бути
принциповою, заснованою на переконаності у правоті, високоморальній позиції,
орієнтованою на поліпшення справ, а не на особистість;
• бути аргументованою,
заснованою на фактах, прикладах, розрахунках;
• бути доброзичливою, такою,
що щадить, щоб вона не вбивала людину, а спонукала до виправлення недоліків;
• бути конструктивною, тобто
завершуватися пропозиціями щодо усунення недоліків.
Дотримуючись цих
умов керівник освітнього закладу не поставить коллектив в опозицію до себе, не
спричинить небажанні соціально-психологічні ускладнення (пасивніть, негативнее
ставлення до зауважень адміністрації, невдоволеність роботою, невпевненість і
занепокоєння тощо).
Отже, сучасні та
майбутні менеджери освіти повинні уміти ефективно використовувати елементи
критики в управлінській діяльності та в спілкуванні з педколективом приділяти
більше уваги методам оптимістичного оцінювання особистості й резульнатів її
роботи, що спиятиме зміцненню їх авторитету в школі.
Література:
1.Губенко Л.Г., Нємцов В.Д. Культура
ділового спілкування. - К,: «Екс Об», 2002. - 200 с.