Богославець Любов
ОСНОВНІ АСПЕКТИ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ ПІДГОТОВЦІ
МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ
Однією
із складових навчально-виховного процесу в університеті є виховання майбутніх
інженерів-педагогів. Цей процес є складним соціальним явищем, бо спрямований на
формування у вихованців наукового світогляду, особистісних рис громадянина
України на основі відродження традицій національної свідомості і
самосвідомості, професійного, морального, правового, фізичного, екологічного
розвитку.
У
педагогічній літературі [1; 2; 4; 6] проблемі виховання приділяється постійна
увага, але єдиного підходу і трактування у визначенні категорії «процес виховання»
немає. «Процес» – це зміна стану системи виховання студентів університету як
цілісного педагогічного явища, послідовне, поступове просування вперед для
досягнення цілей виховання, розвитку і психологічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів,
гармонійного формування і розвитку особистості майбутнього фахівця. «Виховання
– процес цілеспрямованого, систематичного формування особистості, зумовлений
законами суспільного розвитку, дією багатьох об’єктивних і суб’єктивних
факторів». С. У. Гончаренко [3] під час визначення змісту «виховання» використовував філософське поняття «процес», тобто виховання має процесуально
безперервний характер і не може бути реалізоване в інший спосіб. Інакше
втрачається сутність цього соціально-педагогічного явища, зникає його
гуманістичний зміст, губиться особистість студента, не досягається мета
виховання.
«Процес
виховання – цілісний процес, у якому органічно поєднані змістова і процесуальна
сторони. Змістова сторона процесу виховання характеризує сукупність виховних
цілей. Процесуальна – характеризує самокерований процес педагогічної взаємодії
викладача й слухача, що включає організацію і функціонування системи виховної
діяльності й самовиховання учнів, спрямованої на реалізацію виховних цілей і
формування позитивного досвіду самовдосконалення учнів» [3]. Отже, основним
завданням процесу виховання є формування і розвиток особистості вихованця на
основі наукового світогляду, духовності, активної життєвої настанови,
переконаності, сукупності знань, навичок, умінь, основ професійної
майстерності.
Сучасні
гуманістичні педагогічні концепції – гуманістична педагогіка, педагогіка
співробітництва і особистісно-орієнтована педагогіка – особливу увагу звертають
на формування між вихователями і вихованцями суб’єкт-суб’єктних взаємин. Ця
взаємодія є суттєвою особливістю сучасного виховного процесу. Як вихователі,
так і вихованці у виховному процесі виконують свої певні функції. Вихователі
організовують, керують і контролюють його перебіг, оцінюють результат та
вносять певні необхідні корективи, при цьому вони не тільки відповідають за
організацію, проведення і кінцеві результати всіх видів діяльності вихованців
(навчальної, суспільно-громадської) та особистої поведінки, а і поєднують
функції викладача, вихователя, куратора і організатора всього цього процесу.
Саме
тому метою статті є виокремлення основних аспектів виховного процесу при
підготовці майбутніх інженерів-педагогів.
Вихованці
в руслі сучасних гуманістичних педагогічних концепцій обов’язково мають бути
суб’єктами виховання, розвитку і самовиховання. У зв’язку з цим, вихователям
необхідно добре знати їх індивідуально-психічні особливості. Незнання або
недостатнє урахування їх у виховному процесі може звести нанівець усі зусилля
вихователів, тому що тільки за активної участі у цьому процесі всіх вихованців
можна досягти певних позитивних результатів, а в протилежному випадку – взагалі
втрачається його сутність. Безумовно, поряд із загальними і типовими необхідно
враховувати також національні, регіональні, професійні особливості вихованців,
різний життєвий досвід, рівні підготовленості. Найголовніше завдання
вихователів стосовно вихованців – це зробити їх активними, свідомими, зацікавленими
та самостійними учасниками процесу виховання.
Специфічними
ознаками процесу виховання майбутніх інженерів-педагогів є: систематичність;
цілісність, комплексність, планомірність; двосторонність; безперервність і
тривалість; багатогранність завдань і різноманітність змісту та необхідності
формування громадянина України; багатство форм, методів і засобів виховного
впливу; поступове виявлення результатів виховних впливів.
Поняттю
«виховання студентської молоді», можна дати таке визначення: це процес
цілеспрямованого, систематичного організованого і планомірного впливу на
свідомість і підсвідомість, пізнавальну емоційно-вольову та мотиваційну сферу
особистості майбутнього
інженера-педагога з метою формування в нього наукового світогляду, високих моральних,
громадських і професійних якостей для забезпечення всебічного і гармонійного
розвитку його особистості та ефективної самореалізації в складних умовах
сьогодення [3]. Це визначення розкриває
сутність предметів виховного впливу:
свідомість і підсвідомість особистості студента, її мотиваційна,
емоційно-почуттєва і вольова сфери, навички та звички гідної поведінки в умовах
повсякденної діяльності самовдосконалення.
Визначено,
що основним сенсом і головною ідеєю всієї виховної роботи в університеті є формування
і постійний розвиток у студентів мотивації до творчого самовдосконалення
позитивних рис своєї особистості і нівелювання негативних. Самовиховання – це
свідома діяльність, спрямована на найповнішу реалізацію майбутнього
інженера-педагога себе як особистості, в
основі якої лежить мотивація самовиховання. У результаті спостереження, аналізу
проведеного анкетування, було виявлено, що більшість студентів університету
знаходиться на такому рівні духовного розвитку, що спроможні самостійно
усвідомлювати сенс власної життєдіяльності, у тому числі навчальної. Тому за
допомогою різних методів (бесіда, лекція, диспут, позитивний приклад) викладачі допомагають їм зрозуміти цілі та
завдання щодо всебічного і гармонійного особистого розвитку, розкривають вирішальну
для їх майбутнього роль навчання в університеті, вчать реалізовувати власні
мрії, виявляти у собі як позитивні, так і негативні риси характеру,
ознайомлюють з методикою роботи щодо постійного самовиховання. Бо, на думку
В.В.Ягупова, „самовиховання – систематична свідома діяльність людини,
спрямована на вироблення в собі бажаних фізичних, розумових, моральних,
естетичних якостей, позитивних рис волі і характеру, усунення негативних
звичок” [6]. Тому виховання і самовиховання знаходяться у тісному взаємозв‘язку,
де друге є закономірним наслідком
першого. Ознакою ефективності виховної роботи з майбутніми
інженерами-педагогами є формування у них стійкої акмеологічної тенденції і досягнення в цьому напрямі
реальних результатів.
Отже,
самовиховання перебуває у тісному взаємозв‘язку з вихованням, удосконалює
позитивні результати останнього, поглиблює процес формування особистості майбутнього
фахівця. Основними методами самовиховання є: самооцінка, самопереконання,
самонавіювання, самопримус, самообов’язок тощо.
Свідома
взаємодія вихователя і вихованця є найважливішою характеристикою процесу
виховання. Пізнання структури процесу виховання та
з‘ясування змін, які відбуваються у цьому процесі в особистості виховання і
соціально-психологічних якостях колективу студентів, складають основний предмет
досліджень. Сутність та основні вимоги відбиваються у принципах виховання, які
визначають напрямки, стратегію і зміст практичних дій викладачів та студентів у
Київському національному університеті технологій та дизайну ( КНУТД).
Основні
принципи виховання – системність,
комплексність, обов‘язковість, рівнозначність – передбачають не сліпе
механічне їх використання у виховному процесі, а обов‘язковою умовою їх
ефективності є творче застосування з урахуванням педагогічної майстерності
вихователя, індивідуально-психічних особливостей вихованця і конкретної
виховної ситуації.
В.М. Галузинський і М.Б. Євтух визначили такі
принципи сучасного виховання [2]:
- гуманістичний
характер змісту і методів виховання, який означає пріоритетність особистості вихованця
над загальним процесом масового (фронтального) проективного виховання;
- поєднання
виховання і навчання в єдиний навчально-виховний процес, у якому провідну роль
відіграє виховання на заняттях, у ході засвоєння не тільки знань, умінь і
навичок, а й найкращих моральних рис людини;
- урахування вікових та
індивідуальних особистостей кожного студента у процесі виховання;
- створення
морально-психологічного клімату в колективі, за яким би відчувався стиль
педагогічної людяності і доброзичливості;
- поступове перетворення студента
з об‘єкта пасивного сприймання на суб‘єкт активного самовиховання;
- плюралізм у
діяльності громадських юнацьких і дитячих організацій, відмова від масового,
огульного залучення до них.
І.П. Підласий
виокремлює тикі принципи виховання: суспільна спрямованість виховання; зв’язок
виховання з життям; опора на позитивне у вихованні; гуманізація виховання;
особистісний підхід; єдність виховних впливів [5].
Досвід навчально-виховної
діяльності свідчить про те, що цей перелік повинен залишатися відкритим. Ті
зміни, які відбуваються у нашому суспільстві (соціальні і політичні), у різних
галузях технічних і соціально-гуманітарних наук сприяють подальшому розвитку
виховного процесу та його вдосконаленню.
Проаналізувавши
доробки науковців [2; 6], приходимо до висновку, що навчально-виховний процес в
системі університетської підготовки має здійснюватися шляхом таких
організаційно-реалізаційних дій:
-
виділення конкретних рис і
властивостей особистості майбутнього інженера-педагога, якого передбачається
виховувати;
-
вивчення студента і діагностика
розвитку його особистості у цілому та окремих рис і якостей;
-
педагогічне проектування
навчально-виховного процесу і його практична реалізація;
-
засвоєння вихованцем соціального і
професійного досвіду, спеціальних професійних рис і якостей, навичок і звичок
поведінки;
-
організація досвіду поведінки та
діяльності студента відповідно до ідеалу;
-
спонукання вихованця до
самовдосконалення своєї особистості та формування його мотивації;
-
контроль, оцінка й коректування
ходу і результатів виховних заходів і всього виховного процесу.
На
думку багатьох сучасних педагогів [1; 6] традиційна педагогіка, по-перше,
обмежує і придушує творчу самостійність вихованців, по-друге, недооцінює
виховні впливи соціального середовища, по-третє, веде до відриву виховання від
сучасних тенденцій у педагогіці, і, відповідно, його відриву від життя.
Безумовно, прямі виховні впливи суб’єктів виховання потрібні в університеті,
але вони мають бути майстерно сконструйовані у педагогічно доцільно
організовану повсякденну життєдіяльність студентів. Напевно, у цьому й полягає
головне завдання педагога. У зв’язку з виховними функціями інших суспільних
інститутів, наприклад, різних громадських і державних установ, сім’ї, закономірно говорити про методи опосередкованого
виховного впливу, зміст існування виховного процесу в університеті має полягати
у формуванні глибокої та міцної мотивації самовиховання майбутніх
інженерів-педагогів, прищепленні їм навичок і вмінь постійного
самовдосконалення, опрацюванні його ефективної методики.
Отже, сутність процесу виховання
полягає в умілій організації психологічної і педагогічної обґрунтованої
діяльності інженера-педагога, в
гармонійному та всебічному розвитку його особистості, у формуванні мотивації
постійного творчого самовдосконалення.
Тому
одне із провідних завдань діяльності викладачів
університету полягає в формуванні у майбутніх
інженерів-педагогів прагнення до самоосвіти й самовиховання, уміння поповнювати свої знання, вільно орієнтуватися в
потоці інформації. Іншими словами, сучасний студент повинен винести із стін
навчального закладу, крім відповідної
суми знань, умінь і навичок, бажання постійно працювати над розвитком своєї особистості, підвищенням професійної компетентності, безперервним удосконаленням моральних та
інших соціальних якостей особи.
|